GIS-Specialist med fokus på havplanlægning og digitalisering

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Har du lyst til at spille dine GIS-kompetencer ind i en ny kontekst? Har du interesse for havet og det marine område? Har du mod på digitalisering af nye områder? Så har vi jobbet til dig!

Om stillingen Den 28. juni 2024 blev ændringer til Danmarks første havplan udstedt som bekendtgørelse. Ændringerne er en udmøntning af den aftale om Danmarks havplan, som alle Folketingets partier blev enige om i juni 2023. Med udstedelsen af ændringerne går arbejdet med havplanlægningen i Danmark ind i en ny fase. Til det formål søger vi en GIS-specialist til at indgå i arbejdet med den fremtidige drift, forvaltning og videreudvikling af havplanen.

Du får ansvaret for Havplansekretariatets GIS-opgaver, der bl.a. omfatter arealanalyser, kortproduktion, indsamling og samordning af data, opdatering af webservices mm. Du vil i den forbindelse få en stor berøringsflade blandt havplanens sektormyndigheder og mange eksterne interessenter.

Havplanen er lavet som Danmarks første og eneste digitale bekendtgørelse, og det vil blive din opgave at drifte og udvikle den digitale havplan (www.havplan.dk). Sammen med vores leverandør bliver du således ansvarlig for, at den digitale havplan er i fuld og sikker drift, og du vil i den forbindelse også få ansvaret for at specificere og gennemføre nye it-udviklingsopgaver. Det vil også blive din opgave, at varetage og udvikle Søfartsstyrelsens øvrige GIS-arbejde, herunder vedligeholdelse og publicering af vores webservices (WMS og WFS).

Du vil også blive Havplansekretariatets repræsentant i europæiske netværksgrupper, der arbejder med at udveksle og standardisere havplandata på europæisk niveau, og du vil også få mulighed for indgå i tværministerielle samarbejder om retslig geografisk lovgivning og databaseret økosystembaseret havplanlægning.

Du bliver også en del af Havplansekretariatets løbende administration af havplanen, herunder besvarelse af henvendelser, høringer, sekretariatsbetjening, ledelses- og ministerbetjening, politikudvikling og meget mere. Fremadrettet vil du også skulle være med til at udarbejde analyser med henblik på udvikling af havplanen.

Havplansekretariatet består af 5 medarbejdere, der refererer til Søfartsstyrelsens vicedirektør, og vi har et tæt samarbejde med Erhvervsministeriets departement. Vi løser mange forskelligartede opgaver, som der er rig mulighed for at sætte sit præg på. Vi er tæt på beslutningerne, og der er kort fra idé til handling.

Dine arbejdsopgaver Arbejdsopgaverne vil være alsidige og kan variere. Dine præcise opgaver, vil afhænge af din profil, men dine primære opgaver vil blandt andet være:

  • At forestå Havplansekretariatets GIS- og datarelaterede opgaver.
  • At deltage i Havplansekretariatets arbejde med drive og udvikle den digitale havplan
  • At deltage i Havplansekretariatets løbende arbejde med administration, forvaltning og videreudvikling af havplanen.
  • At deltage i europæisk og internationalt koordination af og samarbejde om havplanlægning.
Om dig Som GIS-specialist har du erfaring med at sammensætte geodata fra forskellige kilder og med forskellige kvalitet og foretage komplekse GIS-analyser vha. ArcGIS Pro, GeoJSON mm. Du har desuden kendskab til webservices. Det vil være et stort plus, hvis du erfaring med fysisk planlægning, projektledererfaring fra digitaliseringsprojekter og generel forståelse for miljø- og naturbeskyttelse.

Derudover forventer vi, at du:

  • Har en relevant videregående uddannelse inden for f.eks. geografi, geoinformatik, miljøplanlægger, landinspektør eller lignende.
  • har lyst til at arbejde med data og havplanlægning i et både nationalt og internationalt perspektiv
  • Er god til at arbejde på tværs af fagområder og sætte dig ind i nye områder.
  • Har lyst til at arbejde i en politisk ledet organisation.
  • Er udadvendt og god til at skabe relationer.
  • Er god til at arbejde selvstændigt.
Om os Søfartsstyrelsen arbejder blandt andet for vækst i de maritime erhverv og sikkerheden til søs. Det gør vi i et tæt samarbejde med erhvervet med en fælles ambition om at gøre Danmark til Europas maritime centrum. Samtidig deltager vi aktivt i både europæisk og internationalt samarbejde, fordi søfarten er et internationalt erhverv.

Du bliver en del af en arbejdsplads, hvor vi har en travl hverdag med fleksibel arbejdstilrettelæggelse, så jobbet kan kombineres med et aktivt familie- og fritidsliv.

Du vil få gode kollegaer i et engageret arbejdsmiljø, som både fagligt og socialt vil bidrage til, at du får det bedste fundament for at løse dine opgaver. Læs mere om Havplansekretariatet og om

Søfartsstyrelsen på vores hjemmeside www.sfs.dk.

Om ansættelsen Der er tale om en fuldtidsstilling med tiltrædelse hurtigst muligt eller senest den 1. november 2024, og du ansættes efter gældende overenskomst mellem AC og Finansministeriet.

Søfartsstyrelsens hovedkontor ligger i Korsør, hvor den fysiske arbejdsplads således er placeret, men der er mulighed for fleksibel arbejdstilrettelæggelse med såvel fysisk fremmøde som hjemmearbejdsdage.

Har du lyst til at søge? Så klik på ”Søg stilling” knappen til højre for annoncen eller søg via vores hjemmeside www.jobsfs.dk. Din ansøgning vedlagt CV og eksamenspapirer (kandidat- og bachelorbevis med karakteroversigt) skal være modtaget senest den 18. september 2024.

Vi forventer at afholde første samtaler tirsdag den 24. september og anden samtalerunde fredag den 27. september. Der kan forventes anvendt tests i rekrutteringsprocessen.

I Erhvervsministeriet tror vi på, at et inkluderende, mangfoldigt arbejdsmiljø styrker opgaveløsningen. Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og lige muligheder for alle vores jobansøgere. Vi opfordrer alle til at søge stillingen uanset alder, køn, handicap, seksualitet, religion eller etnisk tilhørsforhold.

Vil du vide mere? Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at ringe til sekretariatschef Henrik Skovmark på tlf. 23 20 99 55. For mere information om løn og ansættelsesvilkår kan du kontakte HR-partner Zenia Lotus Hansen på telefon 91 33 70 61.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Slagelse Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Søfartsstyrelsen, Caspar Brands Plads, 4220 Korsør

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-09-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6106352

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet